|
Har nyligen avslutat inspelningen av och släppt mitt nya album "Blue forest". Vi jobbar just nu på att sprida den och distribuera den till världens alla hörn. Den kommer självklart också under våren bli tillgänglig på nätet. |
Recension, Jazztidningen Lira
Johanna Olsson
Blue forest
BIOL Produktion
Hennes namn har väl inte blivit så välkänt men Blue forest
är faktiskt Johanna Olssons sjätte album. Vilket man hör
eller anar genast hon börjar sjunga: säkert men bestämt, liksom självklart, med
bra kontroll över såväl ord som toner.
Repertoaren är stursk: nytt, eget material omväxlande
med sånger och musik av till exempel Tom Waits/Kathleen
Brennan, Michel Legrand och Bill Evans. Hon lyckas dessutom, i alla fall den här
lyssnaren satt aldrig och längtade
efter fler standardlåtar och färre egna sånger. Till det nya materialet har hon
själv skrivit texterna och Arne Olsson
komponerat musiken.
Jag gillar hennes mjuka, innerliga (om)tolkningar av
Tom Waits-låtarna Barcarolle och I´m still here. Fast det är
Olssons-Olssons nya sånger som lovar ännu mer inför framtiden. Lyrik och musik
vävs ihop – ja, smeks om och
kring varann – redan i första spåret, Illusions (Blue forest), och fortsätter
likadant och bra i ytterligare sex egna spår.
Fler favoriter: Limbo motion (Tellus samba), som inleds av Inge Petterssons
brusande sax, Another perspective
(Giant waltz), där Torbjörn Brorson byter till hammond, och Round trip to Oslo
(New life), som börjar med Stefan
Tesslies melodiska bas. Raymond Karlsson, trummor, lägger diskreta rytmer och
Kjell Olsson, klarinett, gästar i ett
par låtar.
Johann Olsson sjunger lugnt och stilla med oftast bara
en lätt bris i rytmen, ibland något mer poängterade och
snabbare rytmer. Om- och eftertänksam sång, djupt inifrån, som om hon noga
begrundat orden och tonerna.
Torbjörn Brorson, med flygel och elpiano som huvudinstrument, är en lyhörd
ackompanjatör, väl samspelt med
såväl sångerskan som sångerna. Det enda jag kan sakna är lite mer egenart i
melodierna, då hade Lira gillarskylten
kommit fram.
Bengt Eriksson
Recension Orkesterjournalen nr 3 2009
Johanna Olsson
Blue forest
BIOL 42 / tid 53 min
Namnet Olsson dominerar med eftertryck denna produktion.
Johanna har för sin fjärde skiva tagit till hjälp en annan
Olsson, Arne som komponerat inte mindre än nio av de tretton melodierna och till
dessa har Johanna skrivit texterna.
Arne var med om att starta tradjazzbandet Vieux Carré och orkestern Pax en gång
i tidernas begynnelse, och har
sedermera skrivit för otaliga radio- och TV-produktioner och hans sångbara
kompositioner präglas av finurliga melo-
diska vändningar och oväntade harmoniska växlingar. Johannas texter är
filosofiska och reflekterar på ett personligt
sätt vardagstillvarons glädjeämnen och förtretligheter. Den instrumentala
inramningen runt Johannas stämma är både
diskret och påpasslig med Inge Peterssons sax-¨och klarinettfills som en extra
krydda. Men det finns ju andra låt-
skrivare än Arne Olsson: Tom Waits, Bill Evans, Nils Lindberg, Michel Legrand
och Carl Fischer, vars komposi-
tioner ges respektfulla och ömsinta tolkningar på cd:n. Vad gäller tempon håller
man sig huvudsakligen till ballad och
medium, plus en och annan lättsamba. The Olssons har här producerat en cd som
kan sägas vara småsvängig åt det
ågmälda hållet.
Per Wikén
RECENSION ur
Orkesterjournalen i feb nr: 2-3, 2004 |
SÅNG SOM ÖVERTYGAR JOHANNA OLSSON "The music never ends" JOHANNA OLSSON VO, INGE PETERSSON S, TORBJÖRN BRORSON P, STEFAN TESSLIE
KB,
FRANK ANDERSSON DR |
Johanna Olsson är
en för mig helt obekant sångerska. Biografiska fakta säger att hon är född i
Ängelholm men numera bosatt i Hjärnarp. Det är bara att upptäcka Johanna
Olsson, för hon
övertygar verkligen på den nya cdn. Hon har ingen expansiv eller omfångsrik
röst, men den är
karaktärsfull. Hon sjunger sällan långa toner, utan klipper liksom av dem.
Här finns ett lågmält
tilltal som jag tycker mycket om. Och hon blir aldrig inställsam eller
koketterande - inget kuttrande!
Det tackar vi alldeles särskilt för. Bakom sig har hon en riktigt fin kompgrupp med två förnämliga solister: pianisten Torbjörn Brorson och saxofonisten Inge Petersson, båda verksamma i Tolvan Big Band. Man framför mestadels standardlåtar, men sällan de vanligaste. En del har också plockats utanför jazzens domäner, bland annat ett par sånger av Tom Waits, vars musik tycks tas upp av allt fler jazzsångare. Här gör Johanna Olsson starka versioner av hans Alice och Time. Tidigare har Johanna Olsson gjort två skivor, bland annat med Olle Adolphsons visor. Den skulle jag vilja höra! (Jörgen Östberg) |
RECENSION ur
tidningen LJUSNAN 23 mars 2004 JAZZSÅNGERSKA MED PERSONLIG UTSTRÅLNING Sång handlar det om denna gång i
jazzspalten. JOHANNA OLSSON som kommit med två CD på kort tid. Musikvalet i trioskivan EARLY
AUTUMN är gamla goda evergreens, ofta spelade i jazzsammanhang. Börjar
med
|